SEDIH : 'Tolonglah Mengandung'


Assalamualaikum,

Sejujurnya, selama 9 tahun usia perkahwinan kitorang laki bini, aku tak pernah cerita bermuram duka,

"Alaa sedihnya tak ada anak,"

"Alaa kosongnya hidup tak ada zuriat,"

Sebab kitorang tak pernah pun anggap ujian tak ada anak adalah beban bagi kitorang. Yang menjadi beban adalah mulut manusia yang macam tak ada soalan lain je nak tanya kan.

Sikit-sikit, 'Lama dah kahwin kan? Eh tak ada anak lagi ke? Bila nak ada anak, tak usaha berubat mana mana ke?" 

Haa! Yang ini beban. Beban otak I nak fikir apa nak dijawab. Sebab I sendiri tak ada jawapan nak jawab tahu tak?

Tak dinafikan tahun pertama perkahwinan, I stress giler dengan soalan-soalan macam ni. Percayalah tahun pertama kahwin, aku lewat period. Back to back, hari-hari selama seminggu I ke klinik untuk scan dengan harapan 'Tolonglah Mengandung!'.

Sekurang-kurangnya orang tak banyak bunyi. Tapi kau orang tahulah kan, Allah takkan uji hambaNya kalau dia tahu kita tak mampu. 

Aku buat kesimpulan berdasarkan pengalaman aku, tahun pertama kahwin boleh dikatakan tahun bertanyakan soalan.

Tahun kedua perkahwinan adalah tahu memberi nasihat dan cadangan perubatan. Tahun ketiga perkahwinan adalah tahun semua orang dah start pelik 'apsal la dah bertahun kahwin tapi tak mengandung lagi kau ni?'.

Biasalah babe, tak pernah pun Allah janjikan setiap hamba dia asal kahwin je mengandung, asal kahwin je mengandung, asal kahwin je melekat. Tak kan?

Ye, semua lelaki dan perempuan adalah sama tetapi kau kena tahu, perjalanan hidup setiap manusia adalah berbeza. Tak ada jalan dia dari kecil sampai besar lurus je. Kadang-kadang bengkang bengkok juga. Dan kalau kita rasa hidup kita ni dah cukup sempurna, ingat, itu pun ujian. Kita saja yang tak perasan kadang-kadang.

Masuk tahu kedua perkahwinan, to be honest, encik suami banyak mendidik aku menjadi lebih bersabar. 

"Jawab saja , 'InshaAllah, pasti ada rezeki',"

Fina, sampai jawapan itu dah sebati dengan mulut aku. Siapa kita untuk mempersoalkan mandul ke dia? Rahim tak ada ke? Sperma tak aktif ke dia? Sedangkan kita tak tahu Allah Maha Besar. 

Sepanjang hidup aku, aku sentiasa percaya setiap apa yang berlaku, Allah tahu apa yang pasangan kaw, bukan dengan orang lain sebab Allah dah tetapkan dia adalah yang terbaik untuk kita. Bersyukurlah.

Berkahwin dengan seorang lelaki yang cukup positif dari semua aspek sangat membantu aku menjadi siapa aku sekarang. Encik suami ini spesis tak ambil peduli apa yang orang cakap. Kau panaskan dialah, kau barankanlah hati dia tak jalan babe. Dia bukan jenis simpan dalam punya, yang dia tahu selagi dia mampu, dia akan jadi suami yang baik untuk aku.

Kitorang tak pernah pun rasa anak adalah satu kekurangan dalam rumahtangga sebab kami percaya, Allah mengetahui apa saja yang terbaik untuk kami berdua.

So sepanjang belum dikurniakan rezeki di bahagian anak, kitorang berusaha untuk saling melengkapi dari semua sudut lain dengan harapan sekurang-kurangnya bila kita dah ada anak esok-esok, kita tak perlu fikir benda remeh temeh yang lain. Kita tak perlu fikir tak puas enjoylah, tak sempat honeymoonlah, tak sempat beli rumahlah, tak sempat beli keretalah, macam-macam dan Alhamdulillah, Allah kan Maha Kaya. Dia kurangkan satu bahagian, Dia limpahkan bahagian-bahagian kepada kami. Allahurabbi. Terima kasih ya Allah.

Hampir 9 tahun kami menikmati kehidupan berdua, macam-macam peel orang aku belajar. Kepada kawan-kawan yang Allah murahkan rezeki di bahagian anak, janganlah kita berbangga dengan berjaya dan hebatnya kita sebab kita punya anak. Kita kena percaya anak dan suami adalah pinjaman dari Allah semata-mata. Kalau Allah nak tarik, kaw 4 pun ALlah boleh tarik keempat-empat sekali gus.

Kalau kau rasa dengan kau punya anak dah cukup sempurna, Allahurabbi, tak baik, kasihan dengan orang yang belum ada zuriat sendiri. Tak cacat pun kalau tak punya anak lagi. Kau nampak kekurangan dia saja, tetapi kau nampak bahagian dia?

Takkan.

Doakan yang baik-baik dahlah. Tak perlu nak menceramahi ke, menasihati ke sebab aku percaya orang yang dah kahwin lama tapi belum ada anak ini dia bukan tak usaha. Percayalah, diorang berusaha sebenarnya. Berubat sana sini, tapi takkan diorang nak post dalam Facebook kan?

Dan kehadapan kawan-kawan yang Allah sentiasa uji dengan ketiadaan zuriat, janganlah risau. Bersyukurlah, Allah bagi kita lebih masa untuk merasa kasih sayang encik suami, manjanya seorang seorang. Boleh buat sesuka hati banyak-banyak. Have fun sayang. Asal ada duit, pergilah honeymoon. Asal free, pergi melancong. Best kan? 

Jangan fikir sangat mulut busuk orang. Kita ada anak ke, tak ada anak ke, beras kat rumah masing-masing beli kan?

Artikel ditulis semula untuk siaran di THEHYPEMEDIA.COM