Kesan Bayi Ditidurkan Secara Meniarap – Kesal Kemudian Tiada Guna!


Bagaimanakah gaya tidur anda? Adakah meniarap atau menelentang atau mengiring? Setiap daripada kita mempunyai gaya masing-masing. Bagaimana pula dengan gaya tidur intan permata hati anda? Adakah selama ini anda menidurkannya dalam posisi meniarap? Jika ya, anda harus lakukan perubahan segera!

STATISTIK DARIPADA AMERICAN ACADEMY OF PEDIATRICS

Kenapa OhsemMama menekankan perubahan ini? Berdasarkan kajian daripada AAP (American Academy of Paediatrics), kejadian mati mengejut dalam kalangan bayi atau fenemona SIDS (Sudden Infant Death Syndrome) telah berkurangan dengan drastik sekali sebanyak 50 peratus. Ini semua terjadi setelah AAP mencadangkan setiap bayi harus ditidurkan dalam posisi menelentang dan bukannya mengiring mahupun meniarap.
Namun cadangan yang diusulkan oleh AAP pada tahun 1992 bukan boleh diguna-pakai oleh semua golongan bayi. Sejumlah kecil golongan bayi istimewa seperti yang berhadapan kecacatan di bahagian kepala / mempunyai lidah yang besar tidak digalakkan tidur menelentang. Bimbang boleh menyekat proses pernafasannya.
American Academy of Pediatrics adalah sebuah organisasi tertubuh yang sistematik – mengumpulkan pakar-pakar pediatrik dan berpusat di Amerika. Tujuan organisasi ini untuk memberi panduan penjagaan kesihatan kepada bayi kecil, kanak-kanak, remaja dan awal dewasa.

KEBURUKAN TIDUR MENIARAP

1. Meningkatkan risiko SIDS
2. Risiko sakit belakang
3. Memberi tekanan kepada sendi yang boleh mengakibatkan kebas dan sakit otot
4. Memberi tekanan pada rahang bayi dan membawa risiko tertutupnya saluran pernafasan hidung dan mulut
5. Apabila bayi tersembam, mereka tidak kuat mengangkat semula kepala untuk membolehkan mereka membetulkan kedudukan kepala dan bernafas

TIDUR MENIARAP DARI PERSPEKTIF ISLAM

Selain itu, dalam Islam juga menjatuhkan hukum makruh terhadap tidur dalam posisi meniarap. Sepotong hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah di bawah boleh dijadikan sebagai panduan.
Suatu hari Nabi s.a.w. sedang berjalan melewatiku ketika itu aku sedang tidur secara meniarap (tidur atas perut). Maka baginda membangunkanku menggunakan kakinya dan berkata, “Hai Junaidib (panggilan Abu Zar), sesungguhnya cara berbaring seperti ini adalah cara berbaring penghuni neraka”
Sebuah lagi hadis yang menceritakan larangan tidur meniarap – Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud daripada Dakhfah bin Qais al-Ghifari yang menceritakan beliau pernah tidur meniarap di dalam masjid Nabi SAW. Lalu baginda datang menggerakkan beliau seraya berkata:
“Sesungguhnya tidur dengan meniarap ini dimurkai oleh Allah”
Wallahualam.

Kredit: OhsemMama